ΞΕΠΕΡΑΣΑΝ ΤΑ 2 ΔΙΣ ΟΙ ΕΞΑΓΩΓΕΣ ΤΡΟΦΙΜΩΝ-ΠΟΤΩΝ ΤΟ 7ΜΗΝΟ



Ρεπορτάζ : Δήμητρα Μανιφάβα
(από την Καθημερινή)


Το πλέον ισχυρό «χαρτί» των ελληνικών εξαγωγών εξακολουθούν να είναι τα τρόφιμα και ποτά, φτάνοντας στο 17% επί της συνολικής αξίας αυτών, λόγω κυρίως του γεγονότος ότι προστίθενται ολοένα και περισσότερες αγορές προορισμοί. 


Πρώτα τα φρούτα

Μάλιστα, φτάνοντας σε συνολική αξία το επτάμηνο τα 2.110.994.000 ευρώ, οι ελληνικές εξαγωγές τροφίμων και ποτών «σπάνε» για πρώτη φορά μέσα στην τελευταία εξαετία το φράγμα των 2 δισ. ευρώ (πάντα σε ό,τι αφορά το επτάμηνο). Σε σχέση δε με το επτάμηνο του 2005, οι ελληνικές εξαγωγές τροφίμων και ποτών έχουν αυξηθεί κατά 48%.
Στις πρώτες δέκα θέσεις των κυριότερων τροφίμων και ποτών που εξάγει η Ελλάδα φιγουράρουν τα φρούτα, τα ψάρια -άλλωστε η Ελλάδα κυριαρχεί στην αγορά με ψάρια όπως η τσιπούρα και το λαβράκι ιχθυοκαλλιέργειας- τα παρασκευασμένα λαχανικά, τα παρασκευασμένα φρούτα, το ελαιόλαδο, τα τυροκομικά προϊόντα με κυριότερο εξαγόμενο είδος τη φέτα, διάφορα παρασκευάσματα διατροφής, αλκοολούχα ποτά, νωπά λαχανικά και παρασκευάσματα δημητριακών.

Το ελαιόλαδο, όπου μάλιστα σε σχέση με πέρυσι παρατηρείται αύξηση των εξαγωγών κατά 14,9%, κατευθύνεται κυρίως στην Ιταλία, ενώ ακολουθούν οι αγορές όπου υπάρχει έντονο ελληνικό στοιχείο, όπως είναι η Γερμανία, ο Καναδάς και οι ΗΠΑ.

Ενθαρρυντικό για τις προοπτικές του προϊόντος είναι ότι πλέον φαίνεται να ανοίγουν νέες αγορές και μάλιστα πολυπληθείς, όπως αυτές της Ρωσίας και της Κίνας. Η Ρωσία, σύμφωνα με τα αναλυτικά στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για το α΄ εξάμηνο του 2011, αποτελεί τον πέμπτο μεγαλύτερο προορισμό για το ελληνικό ελαιόλαδο και η Κίνα τον όγδοο, ενώ τρία χρόνια πριν οι χώρες αυτές βρίσκονταν στην 14η και 16η θέση αντιστοίχως. Μέσα σε μια τριετία οι εξαγωγές ελληνικού ελαιολάδου προς τη Ρωσία υπερδιπλασιάστηκαν καθώς, ενώ το 2008 ανέρχονταν σε 1,38 εκατ. ευρώ, φέτος και μάλιστα μόνο μέσα στο α΄ εξάμηνο ανήλθαν σε 2,97 εκατ. ευρώ. Μικρότερη, αλλά πολύ σημαντική, είναι και η αύξηση κατά 24% από το 2008 έως το 2011 των εξαγωγών ελληνικού ελαιολάδου προς την Κίνα.

Εκτός από το ελληνικό ελαιόλαδο στην Κίνα φαίνεται ότι οι καταναλωτές ανακαλύπτουν και τα ελληνικά κρασιά. Προσφάτως, άλλωστε, υπεγράφη και σχετική συμφωνία ανάμεσα στην εταιρεία Τσέλεπος και σε κινεζική εταιρεία. Ετσι, ενώ ολόκληρο το 2008 οι εξαγωγές κρασιών στην Κίνα ανέρχονταν σε μόλις 155.574 ευρώ, το α΄ εξάμηνο του 2011 είχαν φτάσει ήδη τις 731.248 ευρώ.

Τυρί και γιαούρτι

Νέες αγορές φαίνεται ότι ανοίγουν και για τα τυροκομικά προϊόντα. Ετσι, εκτός από τη Γερμανία, το Ηνωμένο Βασίλειο, την Ιταλία, τη Σουηδία, την Κύπρο και τις ΗΠΑ, εξαγωγές τυροκομικών προϊόντων πραγματοποιούνται και προς χώρες όπως η Ελβετία, το Λουξεμβούργο και η Φινλανδία.

Η επιτυχία του ελληνικού γιαουρτιού στο εξωτερικό αποτυπώνεται φυσικά και στα στοιχεία των εξαγωγών. Ετσι, μπορεί πλέον να έχουν υποχωρήσει οι εξαγωγές προς τις ΗΠΑ, μιας και η ΦΑΓΕ πλέον διαθέτει παραγωγική μονάδα στις ΗΠΑ, όμως παραμένουν σε υψηλά επίπεδα οι εξαγωγές γιαουρτιού προς το Ηνωμένο Βασίλειο, την Ιταλία, τη Δανία, τη Γερμανία.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις